Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Hirdetés

Stop.hu rövidhírek

Propeller.hu rövidhírek

Közösség

Iratkozz fel youtube-csatornánkra!

Utolsó kommentek

  • Blogger Géza: @Anselmo: Más meg a blogját. :) www.origo.hu/itthon/20140725-az-egyenlito-blog-alapitoja-szerint-... (2014.07.25. 12:04) Jelölt-szédelgők
  • Anselmo: Kávét kérek. (2014.07.24. 21:33) Jelölt-szédelgők
  • ♔batyu♔: Orbánék 2010-ben Gyurcsányék miatt nyertek. Utána pedig azért, mert jobban kormányoztak. Azért... (2014.07.24. 16:49) Jelölt-szédelgők
  • lavór: @Blogger Géza: Ők a rosszabb fajta. Egyáltalán van saját véleményük? Szerintem csak bólogatós go... (2014.07.24. 15:39) Jelölt-szédelgők
  • eßemfaßom meg áll: Nincs szebb mint amikor az összefogó szövetségesek ütik egymást onlájn is meg IRL is :) (2014.07.24. 15:38) Jelölt-szédelgők
  • Utolsó 20
feb
27.
sarok

Nehéz idők jöhetnek

2012. február 27., hétfő 08:50 | madware666 | Címkék: gazdaság eu matolcsy györgy

Az Európai Bizottság 143,5 milliárd forint befagyasztását javasolta a Kohéziós Alapból a 2013-as évre.  Az ok: Magyarország képtelen kikerülni a túlzott deficiteljárás alól, valamint a költségvetési deficittel kapcsolatos kilátások nem túl rózsásak. Orbán Viktor szerint nem törvényes a lépes, szerintünk igen.

Hasonló döntés még nem történt az Európai Unió történelmében. Bár rengeteg tagország nem teljesíti a maastrichti kritériumokban lefektetett három százalékos költségvetési hiánycélt, a potyautas magatartás ellen eddig nem lépett fel az Unió. Az egyre jobban elmélyülő adósságválság azonban megváltoztatta a legfőbb döntéshozók nézeteit. Németország és Franciaország sokáig némán tűrte, hogy a kisebb államok jelentősen átlépjék a költségvetéssel kapcsolatos küszöbértéket, mert a fiskális alkoholizmus lehetővé tette a gyorsabb növekedést. Ráadásul a nagyobb országok sem tartották be a maastrichti kritérium legfőbb pontjait, emiatt nagyon lazán működött a teljes Unió. A gyorsabb konvergencia azonban egyfajta illúzió volt. A közpénzek és EU-források nem hatékony felhasználása miatt tényleges felzárkózás nem történt, viszont ezen országok államadóssága jócskán meghaladta a 60 százalékos határt. Az adósságválság fokozatosan elmélyült. Nehéz helyzetbe került Görögország, Portugália, Olaszország és Írország. A spanyol probléma inkább strukturális okokra vezethető vissza: a gyenge gazdasági teljesítmény és a magas munkanélküliség – főleg a fiatalok körében – okoz problémákat a déli országban.

Magyarország 2004 óta egyszer sem tudott kikerülni a túlzott deficiteljárás alól. Hiába voltak költségvetési kiigazítások szinte minden évben, a strukturális problémák és gazdasági válság rányomta bélyegét az országra. Bár a Fidesz egyszeri bevételekkel trükközött tavaly, a strukturális hiány így is 6 százalék környékén volt. Az egykulcsos adó bevezetése sem segítette az államháztartás egyenlegét. Az adóbevételek csökkenését ki kellett igazítani a másik oldalon, különben elszállt volna a költségvetés. Ez vezetett a megszorítások politikájához. A nyugdíjpénzek lenyúlása, valamint a bank és szektoradók kivetése némileg kozmetikázta a költségvetést, hosszú távon viszont nem fenntartható ez a rendszer. Ezért sem került ki Magyarország a túlzott deficiteljárás alól.


Túlzott deficiteljárás: amennyiben egy tagország nem teljesíti a maastrichti kritériumokban foglaltakat – ide tartozik a 3 százalékos éves GDP arányos költségvetési deficit is – az EU illetékes testülete túlzott deficiteljárást indíthat ellene. Az EU ezután nyomon követi, hogy az adott tagország milyen intézkedéseket tesz az eljárás alól való kikerülés érdekében. Egy nem eurózóna tagország esetében ez egy hosszú távú folyamat. Amennyiben az adott időintervallum alatt nem sikerült teljesíteni az EU által elvárt tételeket, és az adott ország olyan gazdaságpolitikát folytat, amely szöges ellentéte az unió által elvártaknak, szankciókat helyezhet kilátásba az illetékes testület. Ilyen büntetés lehet például a Kohéziós Alapból folyó pénzcsapok elzárása.


Orbán Viktor téved, amikor azt mondja, hogy törvényellenes a Bizottság ajánlása. A Kohéziós Alappal kapcsolatos szabályzatban jól leírták, hogy amennyiben egy tagország nem teljesíti a költségvetési hiányhoz kapcsolódó kritériumokat, megvonhatják tőle a forrásokat. A Bizottság döntése emiatt teljes mértékben legitimnek mondható.

Érdemes megjegyezni, hogy a Bizottság múltheti döntése csak egy ajánlás. Amennyiben Magyarország teljesíti az EU által tett javaslatokat, és változtat a kifogásolt törvényeken, akkor 2013-ban is hozzá fogunk férni a Kohéziós Alapból származó pénzekhez. Mivel a Fidesz nem hajlandó visszaállítani a korábbi adórendszert, sőt, sarkalatos törvényben rögzítette az egykulcsos adó létjogosultságát, ezért további megszorítások révén valósulhat meg a hiánycél elérése. Ilyen megszorítás lehet a kormányzati kiadások további csökkentése, a meglévő, nem szja jellegű adók növelése, vagy új adók kivetése.

A kilátásokat tovább rontja, hogy a magyar költségvetés rengeteg kockázatot tartalmaz. A GDP növekedéssel kapcsolatos várakozások széles skálán mozognak, az adóbevételek szempontjából pedig nem mindegy, hogy a gazdasági teljesítmény -1, vagy +0,5 százalék lesz. Az első negyedév számadatai után talán majd pontosabb becslést lehet adni az éves teljesítményről. A befektetői hangulat sem túl jó, az unortodox gazdaságpolitika távol tartja a versenyszektor beruházásait az országtól. Ráadásul a magyar kkv-k körében végzett felmérés is sötét jövőt fest le, a legtöbb cég a megrendelésállomány csökkenésével, és további visszaeséssel számol. Nem véletlen, hogy az Unió úgy gondolja, hogy sem idén, se jövőre nem fog teljesülni a hiánycél.

A Kohéziós Alap fontos az infrastrukturális és környezetvédelmi beruházások szempontjából. Az Unió ezen beruházások maximum 85%-át finanszírozza. Az elmúlt 7 évben Magyarországon a legtöbb nagyberuházás külső támogatások segítségével valósult meg. Ha ezek a pénzek elvesznek, tovább romlik az építőipar helyzete, vállalkozások százai dőlnek be, a munkanélküliség megugrik.

A kormánynak nem hőbörögni kell, hogy jogellenes és igazságtalan a döntés, hanem lépéseket kell tennie, hogy elkerülje ennek megvalósulását. Ehhez fel kell adni a matolcsyzmust – remélhetőleg ezzel együtt Matolcsy személyétől is megszabadulnak –, és új alapokra kell fektetni a gazdaságpolitikát, összhangban az európai normákkal.


De nem csak a 2013-as év lehet nehéz, mivel 2014-től további forráskieséssel kell számolni. Az EU vezető országai megelégelték a potyázást, ezért egy sokkal szigorúbb költségvetési tervezetet hoztak létre. Egyrészt átalakul a támogatások rendszere, sokkal szigorúbb feltételek mellett osztják ki az EU-s pénzeket. Másrészt a szankciók alkalmazása is fontos tényező lesz. Leginkább a nettó befizető országok – köztük is Németország – lobbiztak amellett, hogy minden olyan ország büntethető legyen, amely nem tartja be a maastrichti kritériumokat. Az elmúlt 15-20 évben nem fordítottak túl sok gondot erre a kérdésre, az adósságválság azonban mindent megváltoztatott. Az eddigi laza felfogást egy sokkal szigorúbb nézetrendszer követi. Ráadásul a költségvetési hiányhoz tartozó kitétel is változni fog. Az eddigi -3% helyett, a jövőben csak -0,5% lehet majd a maximális költségvetési deficit. 

A 2014-2020-as EU költségvetés több változást is hoz. Az elmúlt két évben Magyarország alkupozíciói csökkentek. Az MSZP kormánynak 2005-ben még sikerült kiharcolnia, hogy a Fejlesztési Alapból az átlagnál nagyobb összeghez juthassunk hozzá (GDP arányosan 3,524%), ám 2014-től ez már csak 2,5% lesz. Ráadásul a korábbi kétszintes régiós felbontás helyett három fejlettségi szint lesz, és ezek között osztják majd szét a támogatásokat. A háromosztásúvá váló rendszerben megjelennek az átmeneti fejlettségű régiók, amelyek megközelítőleg 40 milliárd eurós támogatáshoz juthatnak. Magyarországon azonban nincs ilyen régió, Budapest és Pest megye fejlettnek számít, míg a többi elmaradottnak. Emiatt is csökkenhet a támogatások mértéke.

A támogatási rendszerek átalakulása után Magyarország 2014-től 6 milliárd eurótól eshet el. Ez jelentős összegnek számít. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a felelőtlen gazdaságpolitika miatt további százmilliókat veszíthet az ország, akkor nem felelőtlenség kijelenteni, hogy nehéz idők köszöntenek Magyarországra.
 

Ha tetszett a bejegyzés, csatlakozz az Egyenlítő TV facebook-csoportjához!

A bejegyzés trackback címe:

http://egyenlito.blog.hu/api/trackback/id/tr904208622

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Retteghetnek az oligarchák, zöldbárók és a maffia 2012.02.27. 20:03:02

A mai hírek után már kezdtem elkámpicsorodni. Na, itt a vidék vége, gondoltam azok után, amit Ángyán József nyilatkozott a lemondása indoklásaként. Súlyos dolgok kerültek kimondásra. Azzal a programmal szemben, amelyet a Nemzeti Vidékstratégiában megf...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

balihoho 2012.02.27. 12:06:40

Drágán megfizetünk azért, hogy egy olyan párt került kormányzási hatalomra, amely sérthetetlen szent teheneknek tekinti a gazdagokat, és pusztán az ő érdeküket szem előtt tartva, nem hajlandó vissza állítani az igazságosabb adórendszert. Vagyis, inkább veszélyezteti a kohéziós támogatást, de nem rak terhet a gazdagokra!

Megdobbent · http://madar.jungleheart.com 2012.02.28. 01:04:12

Az ugyvedeid meg szenne szoptak, oszt jonapot viktor.