Alapítva 2009-ben | Alapító-főszerkesztő: Németh Gábor | Goldenblog 2011

ÚJ EGYENLÍTŐ BLOG

ÚJ EGYENLÍTŐ BLOG

Kádár öröksége: a csicskáztatható magyar munkavállaló

2017. május 02. - ngjbp

Megkérdeztem a Facebook-követőimtől és kedvenc csoportjaim tagjaitól, hogy mi volt életük legrosszabb, (rendszerszintű problémából fakadó) munkahelyi élményük alkalmazottként. Kértem, hogy írják le kommentben. Az első kommentelő azt írta, hogy a munkáltatók figyelik az alkalmazottaik Facebook-tevékenységét, így ő nem mer írni, és szerinte mások sem fognak.

Sajnos ennek a posztnak is arról kell szólnia, hogy mit tett Kádár ezzel az országgal.

girlwork.jpg

Csakúgy, mint az iskolai sérelmeinkről írt első anyagot, ezt az írást is vitaindítónak szánom. Itt az ideje, hogy szembenézzünk azzal, amit már észre sem veszünk munkavállalóként::

Cégünk a tulajdonaként, főnökünk a csicskásaként kezel. Túldolgoztatás, csalás, trükközés, lelki és fizikai terror. A dolgozó véleménye, lénye, ízlése sem az övé, béréért arra is igényt tart a főnöke. Erre számíthat a magyar melós.

Én és a munka

Szinte bármelyik eddigi munkahelyemről, főnökömről írhatnék most sirámokat, de végiggondoltam, és sajnos sosem érnék a végére. Ebből (és a leveleitekből) is arra jutottam, hogy maga a rendszer beteg. Fontos leszögeznem, hogy ismerem a munka világát. Már előzetesen kaptam olyan üzeneteket, hogy "mit tudhat egy blogger a munkáról?". 18 éves korom óta magamat tartom el, és sok munkahelyet megjártam az elmúlt 13 évben.

Ha adhatok egy kéretlen tanácsot: nem érdemes leragadni egy munkahelyen, ha azzal magunkat erőszakoljuk meg, vagy belefásulunk a napjaink felét meghatározó cselekvésbe.

Dolgoztam könyváruházban, moziban, szerveztem OKJ-s tanfolyamot, szerkesztettem Mónika show-t az RTL-nél, vezettem céget, írtam beszédet, voltam bankos, sajtós és újságíró is.

Arra jutottam, hogy nem állást kell keresni, hanem elvégzendő feladatot, projektet.

(A kettő közötti fontos különbségről majd egy későbbi írásban ejtek szót bővebben.)

Most lássuk a történeteket:

I. TÚLDOLGOZTATÁS

"19 évesen egy könyvmultinál voltam eladó. A műszakjaink hosszúak voltak, tele törvénytelen "éles" váltásokkal, túlórákkal. Egy ellenőrzés esetére kint volt az iroda ajtaján a "hivatalos" beosztás, amiben minden rendben volt jogszabályilag. Viszont ténylegesen dolgoznunk egy másik beosztás szerint kellett, ami a konyhánk evőeszközös szekrényének belső oldalára ragasztottak fel."

"ha 08-16:20-ig tartott a műszakom (persze a 20 perces szünetet le kellett ugye dolgozni, k***a anyámat, hogy nem vagyok robot) akkor ha nem voltam ott 07:50-re, csak 07:52-re, már ment a hiszti, hogy márpedig 10 perccel előbb kell beérni, de rendszeresen 16:30.kor vettek le a kasszából, és utána még kasszaszámolás stb., szóval alaphangon minden nap fél-háromnegyed órával tovább tartott a meló."

"Vidéki multi, 8:00 a hivatalos munkakezdés, ha véletlenül késtél és később csekkoltál be, aznap fél órával többet kellett bent lenned vagy a hónap bármely napján 1 órát kellett ráhúzni. Van a cégnél bónusz amit negyedévente utaltak, ami persze nem volt lepapírozva. Ha elmentél betegszabira, a bónuszodat nem utalták el. Így a rendes szabadságot kellett fogyasztanod, ha beteg voltál."

"A túlmunka előbb utóbb az egészség rovására megy. Multi után jellemzően nem túl sokáig nyugdíjasok az emberek. Értem én, hogy a multi minél kevesebb emberrel akarja megoldani a folyamatos munkát, ám az is tény, hogy ezzel az életformával alig van szabadidő, hobbi és család. Gyakoriak is a válások, sokan a munkahelyen lépnek félre, hiszen ott többet, több emberrel találkoznak, mint a saját családjával. Ez a réteg tulajdonképpen elfelejtheti önmagát, mert folyamatosan dolgozik. Az a kis pihenő is gyakran alkoholizálásba fullad, érthető módon."

II. TERROR

"A főnök szó szerint ütött-vágott embereket, és soha semminek nem volt következménye. A verbális terror folyamatos volt, mindenki hülye volt, meg segg, meg faszkalap, így nevezett minket, alkalmazottakat."

"A multi mindenbe beleszól. Figyeli a Facebook-profilodat, a megosztásaidat - én már átéltem kellemetlen perceket ezzel kapcsolatban nagyfőnöki irodában. Ott a minden multinál ugyanaz etikai kódex, miszerint munkahelyen kívül is úgy kell viselkedned, ahogy azt elvárják. Drogteszt: nézik a pisidet, és ha pozitív, senkit se érdekel, hogy munkára képes állapotban vagy, és egy hónapokkal ezelőtti spanglit mutat ki: kirúgnak, és feljelentenek... Szó nélkül átszervezik az életed, ha azt mondod nem tudsz túlórázni, kitalálják, hogy lesz neked jó, és ha nem gyorsan terítékre kerül a"nem kötelező itt dolgozni" mondat."

"A lelki terror a legcinkesebb. Annak ellenére, hogy volt ahol majdnem otthagytam a fogam, azt, amikor fölöslegesen stresszelnek, folyton megkérdőjeleznek, állandóan érzékeltetik az alá-fölé rendeltséget, és helyi gestapot szervez a főnök kooperáció és korrektség helyett, az amit nem tudok elviselni. Ha kell a lóvé, gyakorlatilag egy indirekt Stockholm-szindróma alakul ki, és próbálod az abuzálásodat munkakapcsolattá alakítani, miközben egy rab vagy."

"A jelenlegi munkahelyemen egy közvetlen munkatársam az ágyékomhoz ért a kezével. Először szóltam, hogy nem okés a dolog. Egy hónapon belül másodszor is megtörtént. Megígértem neki, hogy megütom, majd egy irodával arrébb költöztem."

"A főnökasszony Folyamatosan problémát generált az emberek között, ha éppen nem volt semmi, ő csinált csak azért, h meglehessen a napi fröcsögése. Aki visszaszólt neki készülhetett a megtorlásra. Gyomorideggel jártunk be dolgozni. Aztán felmondtam és utánam még többen. Később hallottam, hogy nem jön neki össze a baba. Nyilván ezt a frusztrációját csapatta le rajtunk."

III. CSALÁS ÉS TRÜKKÖZÉS

"Balatoni nyári vendéglátós munka, 2009, napi 4500-5000 Ft, ami jól hangzott, ha az ember összerakja a hó végén, de ezért napi 12-14 óra munka volt az elvárás, szabadnap és hétvégék nélkül. Természetesen, a munkavállalói kiskönyvben heti 1-2 nap volt beírva. Olyan jó magyaros volt, ahol lehetett, nem ütöttük be a pénztárgépbe, nem jelentettük be stb."

"Egyéb feladataim közé tartozott pl. a hamutárak ellenőrzése és tisztán tartása, melyek 2 méterenként az étterem egyik végétől a másik végéig terjedő asztalokon voltak elhelyezve. Amennyiben a főnök talált olyan hamutálat, amiben volt hamu vagy csikk, darabja 1000 forintba került."

"Ez egy pici gyógyszeripari cég laborjában játszódott ahol rendszeres volt, h főnöki utasításra kamuznunk kellett a jegyzőkönyvekkel kapcsolatban, h a termelés gördülékenyen folyhasson. Korszerűtlenek voltak a berendezéseink. Az elszívó nem működött a fülkékben, az égéstermék ürült vissza a laborba. Egy daran komolyabb maszk volt öt emberre! :D Egyszer munka közben elvágtam a kezemet egy üvegeszközzel. Nem olyan durván, de azért majdnem elájultam. :D A főfőnök mondta, h üljek buszra menjek be a legközelebbi rendelőbe, kössék be a kezemet és jöjjek vissza dolgozni. Egy másik munkatársamnak ammóniás oldat fröccsent a szemébe, neki szintén beközölték. Ezek után a balhék után kaptunk pár műanyag munkavédelmi szemüveget és aláírattak velünk egy papírt, hogy mi megkaptuk az eszközt ha ezután baj lesz a cég nem vállalja a felelősséget értünk."

És hogy mi a tanulság? Olvasónk fájó pontossággal fogalmazta meg:

Még sok ilyenben lesz részed, hacsak nem mész át egy frusztrált, más f***al a csalánt verő személybe, mert akkor tiéd a pálya! Törj, zúzz, taposs el, és emberi vállakon feljebb fogsz jutni. Ha egy csendes, a munkáját rendben végző, békésen meglévő személy vagy, akkor neked semmi esélyed.

Írd meg saját történetedet kommentben, mert a téma megvitatása csak most kezdődik!

A poszt szerzője Németh Gábor újságíró, blogger

A bejegyzés trackback címe:

https://egyenlito.blog.hu/api/trackback/id/tr5412470397

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez a Véleményem 2017.05.02. 21:55:50

öö.. mégis mi köze a fentebb leírtaknak Kádárhoz?

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.03. 04:58:46

Ilyen a kapitalizmus. Hogy jön ide azonban Kádár?

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.03. 05:00:34

Kádár alatt kommunizmus volt, akkor az egyetlen elnyomő tényező az állam volt, s az elnyomés nyílt volt.

A liberális rendben viszont az elnyomás sokrétű, s burkolt. A burkolt elnyomás sokkal hatékonyabb és lélekölőbb.

Netuddki. 2017.05.03. 09:52:19

Kádár? WTF? A kádár 1989-ben feldobta a pacskert, most meg 2017-et írunk.

Tuggyuk, hogy a tolvajfideszes gazdáidat akarod védeni, de pont ők azok akik kihasználják a kádári rendszeren szocializálódott magyarok politikai gyámoltalanságát.

Alexease 2017.05.03. 10:19:16

Itt sose volt kommunizmus:)
Ez nem Kadar oroksege, hanem az elozo 20 eve. Ha a blogger elt volna az elozo rendszerben, akkor tudna.
De ilyen bulvar cimmel, fel lehet kerulni az Index cimlapra:)

2017.05.03. 10:35:40

Kádár alatt a munkaidő sokkal inkább szent volt mint most!
Az emberekkel is kevésbé megalázóan bántak a főnök/beosztott viszonyban ...

Úgyhogy a kádározás csak egy tudatlan ifjú ember baromsága ez ügyben.

Vagy ami rosszabb: szándékos hazudozás-csúsztatás azaz aljasság.

Tristee 2017.05.03. 10:57:29

@tamarisk:
"Úgyhogy a kádározás csak egy tudatlan ifjú ember baromsága ez ügyben"

Az ilyen ostoba némethgáborok ellenpárjai ugyanakkor a túloldalon azt vonyítják, hogy Kádár alatt milyen laza volt a munkafegyelem, az emberek ellógták a munkaidő egy részét, senki nem törődöt semmivel és töbek között ezért is bukott meg a szocializmus. ("kommunizmus").

2017.05.03. 11:17:24

Már József Attila szót emelt a munkásosztályt ért elnyomás miatt, jóval korábbról fakad ez az egész. A tőkés diktatúrák sajátossága ez.

nógrády 2017.05.03. 11:40:42

Kádár idején is jobban működött a munkavállalói érdekvédelem ! Az első tévedés, hogy nem kell szakszervezet. (Persze nem kollaboráns , megalkuvó , hanem valódi! ) Így aztán volt munkajog, jogorvoslat stb. "Nyugaton", a magasabb bér, 90%-ban annak köszönhető, hogy az elődök már kiharcolták a jogaikat ! Teljesen balfácán a blogger alapállása. Persze ha Kádárra utalva megnyugszik, az más :))

The reaper 2017.05.03. 11:59:17

Létezik még egy jó megoldás ezek elkerülésére. Dolgozz hiányszakmában. A mostani munkahelyemen kb. fél-1 évbe kerülne pótolni engem, ha lelépek. Ezt a főnököm is pontosan tudja. Innentől mindenképp a kompromisszumra törekszik a főnök, mert probléma esetén ő kerül szívóágra, nekem van most is pár állásajánlat a tarsolyban.

Sátán meg a Jocó 2017.05.03. 12:15:19

És azért számíthat erre, mert GYÁVA :D

Csokisüti 2017.05.03. 12:34:50

@tamarisk: Ez pont így volt az írásodban nincs semmi csúsztatás.

konrada 2017.05.03. 12:41:33

...ez nem Kádár öröksége, ez az utána következő vadkapitalizmusé.

...teszem hozzá, semmivel nem durvább, mint azon kapitalista országokban, ahol nem szociális a piacgazdaság, lásd USA, Japán...
(Köszönjük meg azoknak, akik tettek azért, hogy az ország ne a szociális piacgazdasági modellt, hanem a liberálist kövesse...)

élhetetlen 2017.05.03. 13:41:40

@The reaper: Te most tanácsot adsz a „dolgozóknak”, vagy csak dicsekszel? Egyébként megsúgom, hogy, ha holnap kivasalna egy villamos, a föld sem állna meg, és a céged sem fuccsolna be. Nélkülözhetetlen ember nincs. És beosztottként is az volt a véleményem mindig, hogy, ha valaki a nélkülözhetetlennek tünteti fel magát, azt azonnal ki kell rúgni. (Sajnos, ezt nem minden főnök tudja). Ugyanis ez a hétköznapokban azt jelenti, hogy az illető nem hajlandó megosztani a tudását, ismereteit, nem működik együtt a kollégákkal, önző, stb.

AdamTheTux 2017.05.03. 13:46:00

@MaxVal BircaMan HJCD: Na várj, ez messzire vezet... A gondolatmenet vége ugyanis az, hogy olyannyira burkolt, sokrétű és hatékonyabb, hogy valójában nincs is.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.03. 13:56:27

@AdamTheTux:

A liberalizmus hatékony: az emberek kizsákmányolásában.

AdamTheTux 2017.05.03. 13:57:34

@MaxVal BircaMan HJCD: Most esik le... Te nem érted a liberalizmust. Nagy kár, mert amúgy szükség van a hozzád hasonlóan mindennel szemben kritikus hangokra.

élhetetlen 2017.05.03. 14:07:46

Csak azt nem tudom, hogy jön ide a kádári rendszer. „egy közvetlen munkatársam az ágyékomhoz ért a kezével”. Talán azt hallottad, hogy abban az időben rendszeresen zaklatták a nőket a munkahelyen? Nem így volt. „A főnökasszony Folyamatosan problémát generált”. Hülye főnök volt, van, lesz. (nekem még olyan is volt, hogy miután átvette az osztályt, három év múlva megkérdeztem, hogy tudja-e egyáltalán, hogy mit csinálok. Nem, válaszolta, de nem is érdekli, tudja, hogy sokan szeretnek velem dolgozni. Viszont nem is piszkált. Így is jó volt).
Egy dolog viszont biztosan jobb volt a kádári rendszerben. A biztonság. Munkahelyet akartál váltani, találtál jobbat, megegyeztetek? Szóltál a főnöködnek, hogy jön egy kikérő. A kikérő viszont biztosította, hogy ha innen kilépsz, ott felvesznek. Nem az ami most Pécsen volt hogy 100 embert felhúznak, felmond, aztán nem úgy alakulnak a dolgok, és se régi, se új munkahely. Vannak problémák, írj róluk, de ne olyan összefüggésben, amiről fogalmad sincs.

2017.05.03. 14:14:45

Csak egy kis kiigazitás--ha nem haragszol.. A Kádár rendszerben nem volt kommunizmus és nem épitettek kommunizmust. Csak szocializmus volt --mint eszme ..
Amiről te beszélsz,az a Ceausescu féle géniuszi meglátás és elmélet volt---Romániában..

A másik pedig miért is a Kádár rendszer a bűnös, a mostani cégek és azok vezetöinek szemétségéért a kisvállalkozók kihasználásáért és az ott dolgozók megalázásáért ?
Ő vezeti a kkv-kat ? Vagy az ő tulajdona valamelyik állami pénzből kitömött vállalkozás ?
Az nem lehet hogy valamit benéztél ? Mert szerintem igen. Nem kicsit nagyon nagyon.

élhetetlen 2017.05.03. 14:17:24

@AdamTheTux: Vagy félreértelek, vagy nem olvasol elég Bircát. Nem mindennel szemben kritikus. Van egy cikk, elegemvan.blog.hu/2017/05/02/elegem_van_rohanunk_szurrealiaba#comments , teljesen rendben van szerinte, hogy egy csecsen megfenyeget, kényszerít egy magyar aktivistát, vagy, hogy Orbán személyesen felügyeli egy stadion építését, mert úgy sincs más dolga.

cardiobascuralis 3 2017.05.03. 14:41:26

Hagyjuk már ezt a faszságot, hogy Kádár öröksége.
Kádár idején voltak szakszervezetek, és a munkásoknak voltak jogaik, amiket nem is csorbított senki, járt a heti 2 szabadnap, járt az évi x nap szabadság (életkortól függően 20 és 30 nap között) stb.
És ezeket meg sem próbálta elvenni senki.

Ami most van, az az Antall-kormány öröksége, amelyik szétverte a szakszervezeteket.
Azóta lehet csicskáztatni a melósokat.

A Kádár-rendszer a munkásoknak mennyország volt.
Ami azóta van, az a rablók mennyországa.

chrisred 2017.05.03. 14:48:42

@cardiobascuralis 3: Semmihez nem volt joguk, a szakszervezet csak arra volt jó, hogy a sajátjainak kiváltságokat biztosítson, amiről más dolgozók nem is álmodhattak.Nem is tudott volna semmit kiharcolni a munkáltatókkal szemben, mert egy munkáltató volt, az állam, ami a szakszervezetet is irányította.

Midnight Run 2017.05.03. 14:49:44

@MaxVal BircaMan HJCD: figyi a liberalizmus arról is szól, hogy mutathatsz egyközépső ujjat a munkaadódnak, ha nem vagy megelégedve és van alternatívád (más tőkés/külföld stb).
Az igazi kizsákmányolás az illiberális államokban van, mert ott ha nem teszed, amit a főnökség diktál, akkor mehetsz a gulágra, börtönbe stb.

Azért meg ne a liberalizmust szíd, ha a benne lévők mentálisan hülyék és hagyják magukat kifosztani.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.03. 14:51:42

@Midnight Run:

Tévedsz erősen. A liberalizmus arról szó, hogy a pénzé a hatalom, s minél több a pénzed, annál több a jogod.

Midnight Run 2017.05.03. 14:51:47

@cardiobascuralis 3: a munkásokké látszólag igen, az ország egésze meg még jobban elmaradt a világtól. Gyakorlatilag becsapták az emberek magukat.

Midnight Run 2017.05.03. 14:52:50

@MaxVal BircaMan HJCD: te Soros Gyurikának ugyanúgy egy szavazati joga van, mint nekem. Akkor miért isvan neki több joga?

chrisred 2017.05.03. 14:53:52

És igen, bármennyire is nehéz elismerni, a Kádár-korszakban továbbélő feudális örökség, hogy a személyi kapcsolati hálón kívül eső dolgozó nem több, mint valami zsákmányállat, esélyek és jogok nélkül.

HaCS 2017.05.03. 14:54:57

A mentalitás, a psziché bizony jórészt a korábbi időkben gyökerezik. Talán jóval régebbről, mint a Kádár korszak, de kétségtelen az is, hogy 50 év tekintélyuralmi rendszer csak bebetonozhatta azt.

A főnöknek/tisztviselőnek/hivatalnoknak mindig igaza van. Szemlesütve, igenis értettem kifejezések gyakori használatával, és pluszteljesítmény ingyenes felajánlásával lehet(ett) az emberből kiváló dolgozó. (Az más kérdés, hogy majd, ha a főnök/hivatalnok nem látja úgyis megoldották okosba.) Viszont mindez mégiscsak egy olyan rendszerben történt, ahol elvben, és gyakorlatban is a munkásság volt a kivételezett, jövedelmi arányokban felülreprezentált réteg.

Aztán rendszert válthatott az ország egyik pillanatról a másikra. de mentalitást nyilván nem.
És az a hibás mentalitás, ami korábban legalább a "közjó"-t (állami vállalatok, tsz-ek stb.) szolgálta, hirtelen a magánérdekek kiszolgáltatottja lett.

Dióhéjban ennek a mentalitásnak a falai kezdtek repedezni az utóbbi néhány évben. Nem kell ezen csodálkozni. A tőkés tulajdonosoknak is (tehetségtől, szorgalomtól, erőforrásoktól függően) 5-15 év egy EU csatlakozás, és számtalan beáramló nyugati példa kellett, míg megértették a rendszer alapjait, és valódi működő, fejlődő vállalkozások jöttek létre. Többségük még most sem az. A dolgozó embereknek kb. 10 évvel több és sajnos egy válság, ill. nyugati migrációs tapasztalatok kellettek a kapitalista viselkedés, és szemléletmód kialakulásához. Többségük még most sem ilyen.

De a folyamat elkezdődött, felgyorsult, és a hatások egymást erősítik. Ezt láthatjuk egyre erőteljesebben.

Kata Nagy56 2017.05.03. 14:57:26

Aki aktívan dolgozott a Kádár-rendszerben, az nagyon is jól tudja, hogy mi köze volt/van a mai állapotokhoz. Köztudomású, hogy a rabló privatizációval mentették át a Kádár-kori elftiket és az "államosított" vagyon zömét, melyet idegeneknek szinte fillérekért átjátszottak olyan kikötéssel, hogy a régi apparatcsikok maradhattak a menedzsment élén. Multik kikötése csupán annyi volt, hogy dolgozói érdekvédelmi szerervezetek cégen belül nem működhettek, amennyiben komolyan gondolták az érdekvédelmet és nem maradt formális, mint 90 előtt. Ezek a régi-új cégvezetők (ügyvezetők) a korábbi beidegződések alapján ott folytathatták áldatlan tevékenységüket, ahol abbahagyták. Egy pár kirívó példa: akkor és most sem a személyi alkalmasság, szakmai felkészültség alapján tölthettek be vezetői tisztséget, hanem a betegesen értelmezett megbízhatóság , "csókosok", rokonság, stb. Kettős mérce megtartása is a Kádáréra időszakára nyúlik vissza. Úgy cégen belül, mint kívül, nem ugyanazon megítélés alá tartoznak a csókosok, mint akik mögött nincsen senki. Esetleges balhét ugyanúgy a legkisebb beosztású alkalmazottnak kell elvinnie és nem annak aki a tényleges balhét okozta. A Rákosi&Kádár rémuralom (utóbbi kicsit puhább, de lényegét, működését tekintve hasonló volt elődjéhez) egy szinte mindenbe beletörődő, tudatos/ösztönszerűen tudatalatti félelmet égetett bele az akkor élt és aktívan dolgozó társdalom zömében. Ez tört most felszínre, akik még ma is bedőlnek és velük, az ők és nem saját érdekeikért "dühösek" tüntiznek, nosztalgiáznak tkp. ugyanazok lázítására, akik bennük a félelmet felmenőik v. saját maguk generálták, okozták azaz áldemokraták oldalán (Stockholm-szindróma). A "fiatalokról" most nem beszélek, akik megélt v. olvasott élmény hiányában nyelvi- és fogalmi tudatzavarban vannak tartva, tünti szervezők erre erősítenek rá. Ezt egy másik blogron egy hozzászóló remekül és tömören összefoglalta:

"A Rákosi-, Kádár-rendszer egy lumpentársadalmat hozott létre: ezeknek van "öntudatuk"= dühük, elégedetlenségük, agressziójuk, a kultúrát üresnek tartják, nem is áll szándékukban a kultúra alapelveit betartani, és semmiféle eredményre vezető, változást kiváltó önreflexióval nem rendelkeznek (pontosabban de, viszont az ezzel járó lelkiismeret-furdalást nem bírják elviselni).”
Borzalmasan nehéz egy lumpentársadalomra bármit is felépíteni. Ez önmagában egy nagy akadály. Az a "kultúra", amit itt egyes egymást nem ismerő személyek megengednek maguknak a kommentfalon, még a nyugati szélső oldalakon is elképzelhetetlen.”

Midnight Run 2017.05.03. 14:59:19

@HaCS: nekem is ezt tűnik fel. Egyszer ez fogja remélhetőleg eltűntetni a mostani fidesz rendszert is, ami szerintem a régi világ utolsó konzerválási kísérlete.

Persze ez nem holnap lesz, hanem egy kicsit később. Addig még ők is válthatnak, amit már egyszer megtettek.

várom a levelet 2017.05.03. 15:09:49

és Kádár előtt,javaslom Déry Felelet c.könyvét,esetleg az Édes Annát,de lenne még egypár.

chrisred 2017.05.03. 15:10:26

@Kata Nagy56: Ez a sajátos Stockholm-szindróma, ami a lumpenizálódáshoz vezetett, az élet minden pontján jelentkező állami túlhatalom volt, ami belevéste az emberekbe, hogy önállóan semmit nem érnek, semmire nem képesek. Ezért önálló felelősségük sincs, minden kérdésben más dönt helyettük: örök gyerekek maradnak, az állam gyerekei. És ebben a szituációban a társadalom nagy része szépen el tud terpeszkedni, a Fidesz restaurációs kísérlete is ezért sikeres.

Midnight Run 2017.05.03. 15:21:44

@MaxVal BircaMan HJCD: akkor mi? Van nagyobb hatalmú emberke Mon, mint OV?

kodacx 2017.05.03. 15:30:29

Már bocs, de három apró kiegészítés:
1. a Kádárban nem volt szocializmus, az egy burkolt, lazább, sok tekintetben sokkal emberségesebb és jobban működő, mint a mai rendszer, sok másban viszont katasztrofális, de DIKTATÚRA volt, Moszkva távirányítása alatt
2. 1989-ben lényegében nem volt rendszerváltás, egyetlen embert nem számoltattak el a múlt rendszer bűneiért! 27 év alatt vissza is kanyarodtunk ugyanahhoz a xarhoz -sőt, ez a mai még rosszabb- mint ahol akkor tartottunk!
3. Ez, ami 1989-óta van, ez NEM KAPITALIZMUS! Ne keverjük mér össze!
Itt nálunk egy szabályok és következmények nélküli rablógazdaság, egy fokkal vagyunk a szabad rablás alatt! Hát nincs jogegyenlőség, nincs jogszolgáltatás, rendes ügyészség...semmi!
Nincs szabad verseny! Lényegében semmilyen verseny nincs! A főnök rokonai, barátai, üzletfelei baxnak, mindenki másnak kuss!
A kapitalizmusban is vannak szabályok, amiket többek között pont azok a szemét, kizsákmányoló kapitalista multik, meg gazdagok, meg munkaadók tartatnak be...egymással!
Az igazi kapitalista TUDJA, hogy a hozzáértés, szakértelem, a hűség, pontosság, stb. egyéb munkavállalói előnyök ÉRTÉKEK! És megbecsüli azt!

gmihaly621 2017.05.03. 15:38:20

@MaxVal BircaMan HJCD: A teljes foglalkoztatást - "hála" a drágalátos reformközgizdáinknak és komprádorainknak, a néhai "szocialista nagyipar" általuk elkövetett leépítésének - " felváltotta" munkaerőpiac, a munkanélküliség és álláskeresés "jogállásainak" megjelenése miatti félelem, kenyérféltés mint fő ok. A hatalmaskodó magyar munkaadók ezen a "lehetőségen" felbátorodva voltak szívesek hozzákezdeni a munkavállalók sokaságának a megalázásához.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.03. 15:44:45

@gmihaly621:

Ez a liberalizmus alapja, ez lett az országra kényszerítve a 80-as évek végén.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.03. 15:45:49

@kodacx:

"ami 1989-óta van, ez NEM KAPITALIZMUS"

Ez egy liberális mítosz. De igen, az van.

chrisred 2017.05.03. 15:58:32

@gmihaly621: A teljes foglalkoztatás kitolás azokkal, akik időt meg szellemi és anyagi erőforrásokat fektetnek abba, hogy legyen piaci értékkel rendelkező szaktudásuk.

inteligencs elenzeki 2017.05.03. 16:17:42

"Vidéki multi, 8:00 a hivatalos munkakezdés, ha véletlenül késtél és később csekkoltál be, aznap fél órával többet kellett bent lenned vagy a hónap bármely napján 1 órát kellett ráhúzni."

Konkrétan ebben a témában a munkaadódnak igaza van. Ők arra szervezik rá a munkát, hogy te 8-kor rohadtul ott vagy a helyeden.

Egyet azért szögezzünk le. A munkáltató, a kapitalizmusban, egy profitot termelő cégnél, azért alkalmaz dolgozókat, hogy haszna legyen belőlük. Ezért ő hajlandó fizetni. Azért viszont nem, ha valaki csak ott van a munkahelyén, ráadásul elkésik, és nem lehet számítani rá.
Egy főnöknek meg az a feladata, hogy koordinálja a munkát, és lehetőleg biztosítsa a minőséget. És ha azzal gond van, akkor megpróbálja valahogyan a dolgozókat rászorítani, hogy jobban odafigyeljenek (Csikk és szankciók)

inteligencs elenzeki 2017.05.03. 16:33:41

@Kata Nagy56:

""A Rákosi-, Kádár-rendszer egy lumpentársadalmat hozott létre: ezeknek van "öntudatuk"= dühük, elégedetlenségük, agressziójuk, a kultúrát üresnek tartják, nem is áll szándékukban a kultúra alapelveit betartani, és semmiféle eredményre vezető, változást kiváltó önreflexióval nem rendelkeznek (pontosabban de, viszont az ezzel járó lelkiismeret-furdalást nem bírják elviselni).”

Hajszálpontosan ez az én véleményem is, és személyes tapasztalatom az, hogy ennek a rétegnek a nagy része, képezte sokáig és részben még mindig a baloldal szavazóbázisát.
(Jártam Szoci majálison, és körülnéztem. De ismeretségi körömben is ez a helyzet)
Persze a rendszerváltás óta eltelt már majdnem 30 év. Ennek a rétegnek egy része már politikailag inaktiválódott, de a társadalomban még sokáig megmarad ennek a lenyomata.

Midnight Run 2017.05.03. 16:36:47

@MaxVal BircaMan HJCD: na de várjál! A nyugati cégek többsége részvénytársaság millió részvényessel. Akkor ki a mögötte álló hatalom valóban?

Ki a mögötte álló - bármelyik nyugati nagytőkés-?

inteligencs elenzeki 2017.05.03. 16:47:46

@Midnight Run:

"A nyugati cégek többsége részvénytársaság millió részvényessel. Akkor ki a mögötte álló hatalom valóban? "

Akinek, vagy akiknek meghatározó tulajdonrészük van a cégben.

Midnight Run 2017.05.03. 16:57:07

@Comte de Gippaud: és ha nincs olyan?

De ha jól értelmezem, amit mondasz, akkor Magyarországon a tényleges hatalom az Audi főtulajdonosának (a legnagyobb magyarországi külföldi befektető), a Volkswagennek a többségi tulajdonosa, vagyis a Piäch és Porsche családok. Tehát ez a két család van a legnagyobb befolyással Magyarországra? Tehát ővék az igazi hatalom?

Te és mi van, ha bejön az elektromos autó, a robotok és az Audinak nem kell a magyar gyár, mert érdemesebb mondjuk újra Németországban gyártani. Akkor megszűnik a hatalmuk?

Midnight Run 2017.05.03. 17:00:51

@Comte de Gippaud: Horvátországban a MOL volt a legnagyobb befektető? Akkor ők irányítják az országot? Mintha nem ezt látnám.

Midnight Run 2017.05.03. 17:02:40

@MaxVal BircaMan HJCD: mármint, hogy a legnagyobb nyugati vállalatok részvénytársaságok általában meghatározhatatlan többségi tulajdonnal? Szerintem elég megnézni őket, a tulajdonosi szerkezetűket.

kodacx 2017.05.03. 17:28:36

@MaxVal BircaMan HJCD:
Uggyan!!!
Próbálná meg az USA-ban, vagy BÁRMELYIK nyugati országban, hogy CSAK ÉS KIZÁRÓLAG az elnök pereputtya, vagy hozzá köthető emberkék kapnak állami megbízásokat, és nem az olcsóbb, vagy nem az, amelyik a legjobban keni meg a politikusokat...mekkora visszhangja lenne!!!!
A kapitalizmus is undorító, de EZ, ITT ROHADTUL NEM AZ!
Ez itt Vityókáék magán bábszínháza!

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.03. 18:19:38

@Midnight Run:

Nézd meg alappsabban, ott van mindenhol a dúsgazdag vérszívó mindegyik mögött.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.03. 18:21:14

@kodacx:

Ez a kapitalizmus. A hatalom a nagytpke kezében, mindent ők döntenek el.

Mo. hleyzete jobb, mert nálunk a politika még képes legalább részben diktálni a gazdaságnak. Az USA-ban ez képtelenség, ott a politikusok a nagytőke csicskásai.

gmihaly621 2017.05.03. 21:49:40

@MaxVal BircaMan HJCD: Ja, a féltudású magyar elit prominensei és egyebek.

ngjbp 2017.05.03. 21:55:40

Sokan kérdeztétek, miért kevertem ide Kádárt... @chrisred válaszolt helyettem kommentben arra, hogy hogy jön ide Kádár, többet nem is tennék hozzá. "Ez a sajátos Stockholm-szindróma, ami a lumpenizálódáshoz vezetett, az élet minden pontján jelentkező állami túlhatalom volt, ami belevéste az emberekbe, hogy önállóan semmit nem érnek, semmire nem képesek. Ezért önálló felelősségük sincs, minden kérdésben más dönt helyettük: örök gyerekek maradnak, az állam gyerekei. És ebben a szituációban a társadalom nagy része szépen el tud terpeszkedni, a Fidesz restaurációs kísérlete is ezért sikeres." - köszi!

kodacx 2017.05.03. 22:40:36

@MaxVal BircaMan HJCD:
"Ez a kapitalizmus. A hatalom a nagytpke kezében, mindent ők döntenek el.
Mo. hleyzete jobb, mert nálunk a politika még képes legalább részben diktálni a gazdaságnak. Az USA-ban ez képtelenség, ott a politikusok a nagytőke csicskásai."

Ezt a xart ti kapjátok leaflet-ben ideológiai szemináriumon, vagy olvastad valahonnan, vagy mi van?:!?
"nálunk a politika még képes legalább részben diktálni a gazdaságnak"
Ezért csinálta ki a FideSS a munka törvénykönyvét, ezért van tele az összes magyar szakszervezet büdös nagy , titkosszolgálati hátszeles kormánybarát izébizékkel, és ezért akartak most bevezetni 200? 400? órányi elrendelhető plusszmunkát, ugye?!?
Éééédes istenkém!

11110000 2017.05.04. 01:25:24

@chrisred:
Ja, írja ezt egy olyasvalaki, mint te, aki csak hallomásból ismeri, mi volt akkor, mert simán megvagy már 20 éves is.
Nem kéne minden hülyeséget elhinni, amit az utóbbi 27 éveben sok barom összeirkált.

Munkásembernek annyira jó dolga a világ megalapítása óta nem volt Magyarországon, mint a Kádár-rendszerben.
Az, hogy most egy csomó tolvajnak meg más kárán ügyeskedőnek jobb dolga van, más kérdés.

11110000 2017.05.04. 01:27:30

@MaxVal BircaMan HJCD:
Hogy a faszba ne lett volna, te elmebeteg.
Még mindig megvan a tagkönyvem.

Így nézett ki:
retronom.hu/node/23839

11110000 2017.05.04. 01:28:46

@Midnight Run:
Tévedés.
Most csapnak be téged.
De kurvára.
És szétlopják a fejed felül az országot.
Kádár és minden egykori pártvezető vagyontalanul halt meg.

ngjbp 2017.05.04. 02:05:04

@11110000: Persze, jó volt. 10-en végezték 1 ember munkáját. :D

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.04. 05:52:20

@kodacx:

Na és? Ez hol ellentmondás? Mondtam, hogy a Fidesz tökéletes? Nem. Csak annyit mondok, a kisebbik rossz a ballibekhez képest?

Mert nézzük meg, mi lenne, ha holnap Orbán megbukna, s ballib kormány kerülne helyére!

Nagyjából a következő történne, csak 12 gyors pont, ami hirtelen eszembe jut:
- felemelnék az SZJA-t 45 %-ra a “gazdagok”, értsd az átlafizetés felett keresők számára, közben a tőkéseket terhelő adókat csökkentenék,
- lebontanák a határkerítést, s az ország iszlamista gettóvá válna, a bűnözés hatalmas méreteket öltene, megjelenne a terrorizmus is,
- minden brüsszeli felvetésre gondolkodás nélkül igent mondanának,
- mindenben kiállnának a NATO mellett, magyar katonákat küldenének harcba idegen érdekekért,
- leállítanák Paks fejlesztését, helyette lenne méregdrága zöld energia,
- bevezetnék az egyneműek “házasságát”,
- további adómentességet kapna minden nyugati befektető,
- összevesznének Oroszországgal,
- csökkkentenék a magyar béreket, a nagyobb “versenyképesség” kedvéért,
- választható iskolai hittan lenne kötelező szexuális oktatás, homokosok, pedofilek, stb. értékrendje alapján,
- totális liberális médiauralmat vezetnének be,
- az egyházak állami támogatását lecsökkentenék, ezt a pénzt homokos, pedofil, iszlamista, népellenes, stb. szervezeteknek adnák.

Ki akarna ilyet az országban? Orbánnak van egy rakás hülyesége, de amíg az ellenzéke 10-szer annyi hülyeséget akar, ő a kisemberek választása. Ennyi az egész.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.04. 05:53:06

@11110000:

Az nem volt valódi szakszervezet, hanem a Pártállam egyik szekciója volt csak.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.04. 05:56:18

@gmihaly621:

Ahol megjelenik a nagytőke diktatúrája, ott mindig megjelennek a csicskások is.

gmihaly621 2017.05.04. 06:27:07

@MaxVal BircaMan HJCD: Már a nagytőke diktatúrája előtt, más diktatúrákban is megtörtént ez a "jelenség".

2017.05.04. 08:27:39

@MaxVal BircaMan HJCD: Te már csak tudod, hiszen itt éltél, ugye ?
Ne röhögtess mert , előjön a vakbelem--mint ahogyan gyerekkorunkban itt, ahol élünk, mondtuk.

De mi is az a kommunizmus ? Mert senki nem látta, senki nem tudja, de mindenki beszél róla és mindenki okosan előadja a mondókáját. Na akkor mi is az a kommunizmus, amiben itt éltünk--szerinted ?
Ismertetőjegyek, tények--na ezeket kérem tisztelettel leirni.
Nem mellébeszélni, csak konkrétan, és csak a valóságot. A mese az maradjon meg a gyerekeknek.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.04. 08:43:46

@jános515:

Egészen 23 éves korimig - 3 évet leszámítva - kommunizmusban éltem, ebből 11 évet a kommunista Mo-on.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.04. 08:46:11

@jános515:

A kommunizmus 2 dolgot jelent az eszme kitalálójánál, Marxnál:
- végleges kommunizmus: olyan társadalom, ahol nincs pénz, árutermelés, magántulajdon,
- kezdeti kommunizmus: olyan társadalom, mely megdöntötte a tőke hatalmát, s elkezdte az előbbi kialakítását, itt már nincs magántulajdon, de még van árutermelés és pénz.

kodacx 2017.05.04. 09:58:04

@MaxVal BircaMan HJCD:
Megint csak azt kell kérdeznem, hogy ugyan melyik szemináriumon tolták végig ezt a sok baromságot nektek, mert hogy egyszerűen elképzelni nem tudom, hogy ezt Te, vagy bárki magadtól gondoltátok ki?!?!
Csak szépen sorjában:
"- felemelnék az SZJA-t 45 %-ra a “gazdagok”, értsd az átlafizetés felett keresők számára, közben a tőkéseket terhelő adókat csökkentenék"
Nem kispofám, a MILLIÓS, MILLIÁRDOS bevételű emberkékre lenne szabva a törvény!
Amúgy megkérdezném hallkan, szerinted mi Magyarországon az "átlagkereset"?!?
Mert hogyha a "hivatalos", kormány által kifelé bullshittelt 240 000 Ft/hót veszed, hát baxki, akkor az átlag szerint az országban még SOK KEZDŐ ORVOS, meg nem kezdő diplomás az átlagbért sem keresi meg! :D

"- lebontanák a határkerítést, s az ország iszlamista gettóvá válna, a bűnözés hatalmas méreteket öltene, megjelenne a terrorizmus is,"
Ezt a faxságot meg honnan a francból gondoltad?!!? Csak mondjuk, esetleg, normálisabb viszonyok lennének a táborokban, mint most!

"- minden brüsszeli felvetésre gondolkodás nélkül igent mondanának,"
Egyrészt ez sem következne, másrészt pedig ha már valaki diktál, akkor inkább Brüsszel legyen az, mint Moszkva!

"- mindenben kiállnának a NATO mellett, magyar katonákat küldenének harcba idegen érdekekért,"
Kicsi pofám, MINDEN ORSZÁGNAK ÉRDEKE, hogy békeidőben is legyenek olyan katonái, akik megjártak harctereket, és valós tapasztalatokkal rendelkeznek! A legtöbben EZÉRT küldenek szívesen békemissziókra katonákat! De ebben nem is az a gáz, hogy magyarok idegen földön, hanem egyértelműen kiderülne, a NATO-nak is, hogy milyen hihetetlen szar állapotban is van a magyar honvédség!!!

"- leállítanák Paks fejlesztését, helyette lenne méregdrága zöld energia,"
Na ez qrvaisten, de hogy legalább is nyilvánosságra kerülnének a szerződések, a valós számok Paks2 kapcsán, azt remélem!!!
És akkor talán te is megláthatnád, hogy: egyrészt ez a "hűűdeolcsó" Paks2 sem olyan olcsó valójában ám, mint ahogy azt lekommunikálják, meg MONDJUK NEM SZOLGÁLTATNI KI minket vagy 75-100 évre anyagilag, energetikailag, és így stratégiailag annak a nagyhatalomnak, ami kétszer már fegyveresen lerohant és megszállva tartott minket 36 évre!

"- bevezetnék az egyneműek “házasságát”,"
Igen b+, SŐT, akár még gyermeket is nevelhetnének, és így sok száz-ezer, ma, jelenleg állami gondozásban, vagy egyik nevelőtől másikig csapódó gyerek nőhetne fel, őt szerető és gondozó családban, értékrendet kapva, TOLERÁNS felnőttnek!

"- további adómentességet kapna minden nyugati befektető,"
Nem! MINDEN NORMÁLIS, a magyar embereknek hasznot hozó befektető kapna adómentességet!
Legyen az magyar, nyugati, vagy keleti!

"- összevesznének Oroszországgal,"
Qrvára nem! Évtizedekig kell tőlük gáz, kőolaj! Csak a viszony kőkeményen átmenne esetleg tisztán üzleti formába! Nagyon nem mindegy, hogy ide járnak üzletelni, meg nyaralni és PÉNZT hagynak itt, vagy itt grasszál a titkosszolgálatuk és mindenféle olyan dolgokba visznek minket bele, amiből pénzügyi bukta lehet!!!

"- csökkkentenék a magyar béreket, a nagyobb “versenyképesség” kedvéért,"
Apukám! Ezeket a magyar béreket már NEM igazán LEHET csökkenteni!!! Mert abban a pillanatban darabjaira széthullik az egész szaros kis potemkin ország! Pont ez az, amit görbelábú főnököd egész egyszerűen nem lát!

"- választható iskolai hittan lenne kötelező szexuális oktatás, homokosok, pedofilek, stb. értékrendje alapján,"
Figyelj b+! Az én gyerekemet ILYEN EMBEREK, meg EZ a KERESZTÉNYSÉG ne tanítsa kötelezően erkölcsre, ok?!? Majd én erkölcsösnek nevelem a gyereket! Nem fog lopni, máglyán égetni tudósokat és kisfiúkat molesztálni!!!

"- totális liberális médiauralmat vezetnének be,"
És abban neked mi fájna?!? Hogy lehet, hogy lenne pár orgánum, amikből össze tudná rakni az ember a valóság kb. 60%-át is olykor?!?! :D

"- az egyházak állami támogatását lecsökkentenék, ezt a pénzt homokos, pedofil, iszlamista, népellenes, stb. szervezeteknek adnák."
NAGYON HELYES! Iszlamista, amíg én élek és amíg az iszlám úgy viszonyul pld. a nőkhöz, addig nem kapna!
Amúgy az qrva vicces, hogy szerinted azáltal, hogy az EGYHÁZAK NEM KAPNÁNAK, a pénz mindenféle PEDOFIL szervezethez kerülne...az utóbbi években, évtizedekben ÉPPEN HOGY A KÜLÖNBÖZŐ "KERESZTÉNY" FELEKEZETEKRŐL, a KATOLIKUS EGYHÁZ PAPJAIRÓL pattantak ki a pedofil botrányok, te csökött agyú, korlátolt fax!

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.04. 11:58:57

@kodacx:

"Nem kispofám, a MILLIÓS, MILLIÁRDOS bevételű emberkékre lenne szabva a törvény!"

Nem igaz.

"Mert hogyha a "hivatalos", kormány által kifelé bullshittelt 240 000 Ft/hót veszed, hát baxki, akkor az átlag szerint az országban még SOK KEZDŐ ORVOS, meg nem kezdő diplomás az átlagbért sem keresi meg!"

Így igaz, ezért hívják átlagkeresetnek. Ha mindenki felette keresne, akkor nem ennyi lenne az átlag.

"Csak mondjuk, esetleg, normálisabb viszonyok lennének a táborokban, mint most!"

Ami helytelen lenne, mert növelné a migrációt. Mindenki tudja, ezek az emberek nem menekültek.

"Egyrészt ez sem következne, másrészt pedig ha már valaki diktál, akkor inkább Brüsszel legyen az, mint Moszkva!"

Moszkva nem akar diktálni, hanem baráti kezet nyújt.

"És akkor talán te is megláthatnád, hogy: egyrészt ez a "hűűdeolcsó" Paks2 sem olyan olcsó valójában ám"

Olcsóbb, mintha saját energia nélkül maradna az ország.

"Igen b+, SŐT, akár még gyermeket is nevelhetnének, és így sok száz-ezer, ma, jelenleg állami gondozásban, vagy egyik nevelőtől másikig csapódó gyerek nőhetne fel, őt szerető és gondozó családban, értékrendet kapva, TOLERÁNS felnőttnek!"

Ami hiba lenne, gyerekeket odadobni perverz állatoknak emberiségellenes bűn.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.04. 12:03:47

@kodacx:

"Nem! MINDEN NORMÁLIS, a magyar embereknek hasznot hozó befektető kapna adómentességet!"

Ami hiba lenne.

"Legyen az magyar, nyugati, vagy keleti!"

A belföldi kapjon, a külföldi ne. S mivel lehetetlen ezt különválasztani, ne kapjon senki.

"itt grasszál a titkosszolgálatuk"

Nem csak az övéké.

"Ezeket a magyar béreket már NEM igazán LEHET csökkenteni!!!"

De lehet. A mai magyar bérszint jelenleg középtájékon van Európában, ami túl sok a tőkének.

"amit görbelábú főnököd"

Főnököm egy nő.

"Az én gyerekemet ILYEN EMBEREK, meg EZ a KERESZTÉNYSÉG ne tanítsa kötelezően erkölcsre, ok?!?"

Semmi gond, nem kötelező a hittan.

"És abban neked mi fájna?!? Hogy lehet, hogy lenne pár orgánum, amikből össze tudná rakni az ember a valóság kb. 60%-át is olykor?!?!"

Jelenleg is van egy rakás liberális média, sőt elsősorban ezeket figyelem, mert leginkább az ellenvélemény érdekel.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.04. 12:09:49

@kodacx:

"az utóbbi években, évtizedekben ÉPPEN HOGY A KÜLÖNBÖZŐ "KERESZTÉNY" FELEKEZETEKRŐL, a KATOLIKUS EGYHÁZ PAPJAIRÓL pattantak ki a pedofil botrányok, te csökött agyú, korlátolt fax!"

Ezek többnyíre fantáziák, egy részük tény, de ez marginális papok számához képest.

11110000 2017.05.05. 23:51:11

@ngjbp:
Hogyne. Az olyan hülyéknek, mint te, be is tudják mesélni.
Vajon miért volt akkor az ország a keleti blokkból a legkevésbé lemaradva a nyugati országoktól, és ma miért van a legnagyobb mértékben?

Talán nem a hülyeségeket kéne fújni agyatlanul, mint ahogy te teszed, a magad 12 évével.

chrisred 2017.05.13. 05:13:11

@11110000: Tippelgetünk, tippelgetünk? Pontos rálátásom volt az akkori szakszervezeti tevékenységre. Az akkori kádári munkásparadicsom alapja egy olyan fedezetlen csekk volt, amire a mi, meg most már kijelenthető, hogy a gyerekeink jövőjét zálogosították el.
süti beállítások módosítása